TIllbaka till Sverige, Tillbaka till politiken!

Nu har alliansen bestämt sig för att tolka resultatet i folkomröstningen på ett vettigt sätt. Dvs. att Sthlms kommuns röster var de som räknades. Konsekvens: Trängselskatt (aka. Miljöavgift (you pcik name)) införs, sannolikt efter/under mars nästa år.
Så långt är allt frid och fröjd. Men här kommer så klart problemet. Eftersom det är borgare vi har att göra med så måste man ju tänka på de RIKA.
Och vad gynnas då de rika av? Jo, inget annat är bättre biltrafik. Bättre bilframkomlighet som prio 1, vad jag har förstått.
Vad händer då med vår älskade (och hatade…) Kollektivtrafik SL?
Jo, två saker händer:
1. Det kommer att bli dyrare att åka kollektivt igen, eftersom enhetstaxan avskaffas.
2. Det kommer antagligen att bli sämre kollektivtrafik, eftersom de fyra alliansledarna bara pratar om biltrafiken och kringfartsleder. Pengar till SL? Inte jätteviktigt, verkar det som.
Kringfartsleder behövs, för framkomlighetens skull, det är en soppa att ta sig genom STHLM idag. Men, måste man stressa fram sådana, använda alla trängselpengar till det (och därmed öka biltrafiken), och uppmuntra ökad oljekonsumtion?
Förbifart stockholm (som kringleden heter) kommer dessutom att gå igenom naturskyddområden. Inte bra.

Tumme upp: Trängselskatt ger bättre miljö i innerstan och får folk att vilja köra miljövänligt (miljöklassade bilar, etanoldrivna, etc. körs igenom utan att betala.

Tumme ner: Att biltrafiken kommer i första hand och vi som åker kollektivt får fortsätta finna oss.

Välkommna till moderaternas Sverige.

Annonser

5 reaktioner till “TIllbaka till Sverige, Tillbaka till politiken!”

  1. Min enda källa är en insändare i DN, vilket i och för sig är en tveksam källa, men skribenten menade i alla fall att etanolbränsle är mer energifattigt och att det därför krävs mer etanol än bensin för att köra en bil. Då det var några dagar sedan insändaren skrevs och jag inte har kvar tidningen kommer jag inte ihåg mer, men jag har för mig att man kom fram till att en bränslesnål bensinbil var mer miljövänlig än en etanolbil.

    (Kunde inte göra inlägget kortare, sry)

  2. Skomt. E85 (den etanol som säljs på bensinmackar i Sverige idag) består av
    86 % etanol, 11,6% bensin, 2% MTBE och 0,4% isobutanol.
    Etanol är baserat på förnyelsebara energikällor. Då kan man ju göra misstaget att mäta av miljöpåverkan vid förbränning och inte tänka på att detta kompenseras vid ”produktion” (träden växer) av energikällorna.
    Alltså: Förnyelsebar energikälla = bättre än bensin.
    Bensinen i dagens etanolbränsle är till för b la. kallstart, som Etanolen inte klarar själv.
    källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_%28br%C3%A4nsle%29

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s