Postkolonialism i Afrika

Jag är på väg att avsluta min gymnasieutbildning och det märks i mina kurser. Jag läser ju Fred och konflikt som inriktning på mitt samhällsprogram på Rudbeck.

Idag föreslog vår lärare att vi själva skulle komma med förslag på områden att jobba med de sista veckorna i detta ämne.Jag föreslog ”Postkolonialism”, alltså hur kolonialismen påverkat i huvudsak Afrikas forna kolonier fram till idag. Detta är ju mycket aktuellt med tanke på läget i Zimbabwe, där kolonialismens följder fortfarande påverkar politiken.

Jag tyckte det lät intressant och vet inte så mycket om det än, därför känns det roligt att jag fick gehör för mitt förslag. Det känns kul när elevdemokrati fungerar som den borde!

3 reaktioner till “Postkolonialism i Afrika”

  1. Shit vad serri!
    När vi inte har något mer att göra i kurser så brukar det sluta med att vi pratar om sex, preventivmedel under antiken, spiderman eller något annat vettigt!
    Självklart då med läraren som samtalsledare. =)

    ”Olas altanspel” är ju också en hit i slutet på Svenska kurserna! =D

  2. Skillnaden mellan Sollentuna Fria och Rudbeck visar sig:)
    Jag skulle vara så sjukt ostimulerad i en sån skola. Men det gäller så klart inte alla.
    General Björklund, däremot, skulle förfaras över den sortens undervisning.

Kommentera

