Så gör du saftigt bröd hemma

Känns vardagen abstrakt? Gör något konkret, baka ett enkelt och gott bröd. Prova även om du aldrig bakar annars, det är jätteenkelt.

När jag jobbade på kontor gick jag ibland hem och undrade om jag presterat något värdefullt den dagen. Arbetet var långsiktigt och varje dag tog jag några steg framåt, men framstegen var abstrakta och jag saknade ofta en konkret bild av vad jag gjort.

Då var det skönt att gå hem och göra något väldigt konkret, som att baka ett bröd. När jag kände den kladdiga degen på händerna, såg degen växa i bunken och andades in dofterna som spred sig i lägenheten visste jag att jag faktiskt åstadkommit nåt. Prova du med, även om du inte bakar annars. Det här är mitt vanligaste bröd. Det tar dig bara några minuter att göra och jäser över natten.

Saftigt frukostbröd

3pvjzujqkqm2zgzdsaalw_thumb_23dc

Det här behöver du

500 g Vetemjöl
400 g Vatten, halvkallt
10 g salt
3 g färsk jäst

Bunke
Digital hushållsvåg
Bakplåtspapper
Brödspade eller skärbräda

Gör så här

På kvällen:

  1. Mät upp allt på vågen och blanda det i bunken, ordningen spelar ingen roll. Degen ska precis gå ihop sig, inte knådas. Det är en mycket kladdig deg som fastnar i händerna.
  2. Täck med handduk eller plastfolie och ställ i rumstemperatur över natten (6-8 timmar).

Morgonen efter:

  1. Slå på ugnen på 250 C och sätt en plåt i mitten av ugnen.
  2. Häll försiktigt över degen till bakplåtspappret utan att den sjunker ihop, täck den och låt vila en timme.
  3. Skjutsa in degen på den varma plåten med hjälp av brödspade eller skärbräda.
  4. Sänk till 230 C och grädda i 25-30 minuter. Brödet är klart när det är 98 grader inuti och låter ihåligt när du knackar på undersidan.
  5. Ta ut brödet och låt vila på galler 30-45 minuter innan du skär i det. Då blir det godast och saftigast.

Tricket med detta bröd är mängden vatten (stor) och jäst (liten), den långa jästiden och att du knappt tar i degen. Min stora brödförebild är Martin Johansson och hans bok Bröd, bröd, bröd. Den har lärt mig nästan allt jag kan om bakning. På min Instagram lägger jag upp det jag bakat.

Hoppas du vill testa. Berätta gärna om hur det gick i kommentarerna.

Kommentera

