2. Stäng av alla notiser

Mobilen skakar till. Skärmen lyser upp. Något nytt har hänt. Måste kolla på en gång. Det kan ju vara nåt viktigt. Kalle har gillat min bild på instagram. Erika har kommenterat min facebookstatus. Snap från Hampus. DN: ”Trump har sagt nåt dumt!”. Ny bana finns nu i Hill Climb 2.

Många är de appar som konstant vill ha vår uppmärksamhet. Även om vi inte låser upp telefonen och går in i appen, försvinner vår uppmärksamhet från det vi höll på med en kort stund. Faktum är att den korta stunden är längre än vi tror. Forskning har visat att den som blir avbruten mitt i en aktivitet, till exempel av en notis i mobilen, behöver ganska lång ställtid för att verkligen komma tillbaka till den djupa koncentrationen igen.

Tänk efter ordentligt. Hur mycket ovärderlig information har du egentligen fått via notiser som du inte kunnat vara utan några timmar? Antagligen inte särskilt mycket. För några månader sen bestämde jag mig för att stänga av alla notiser utom för sms/messenger och telefonsamtal. När jag verkligen vill fokusera, slår jag på flygplansläget. Det har gett mig mer tid att fokusera och inte kostat nånting. Istället för att behöva hantera en ständigt plingande telefon, söker jag själv upp den information jag vill ha.

Cal Newport menar i boken Deep work att människor idag är så distraherade att det är en stor fördel på arbetsmarknaden att kunna fokusera längre stunder och utföra svåra uppgifter som kräver djupare tänkande. Han menar också att sociala medier till sin natur är distraherande och ändå inte bidrar med nåt vettigt och att alla därför borde sluta använda dem. Det tycker jag är att gå till överdrift, men notiserna kan vi gott vara utan. Det gjorde mig lugnare och mer fokuserad, så därfö vill jag uppmana dig att ge det ett försök.

Gör det själv

Stäng av alla notiser på din telefon. i iPhone gör du det i Inställningar>Notiser.  Prova en vecka, du kommer inte att sakna det. Berätta gärna vad du tänker om detta i kommentarsfältet här nedanför.

Detta är inlägg 2 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.

Kommentera

