12. En Gud som bär bortom allt förnuft

2 söndagen i fastan – den kämpande tron

GT: Jesaja 61:1-3

Herren Guds ande fyller mig,
ty Herren har smort mig.
Han har sänt mig
att frambära glädjebud till de betryckta
och ge de förkrossade bot,
att förkunna frihet för de fångna,
befrielse för de fjättrade,
att förkunna ett nådens år från Herren,
en hämndens dag från vår Gud,
att trösta alla som sörjer
och ge de sörjande i Sion
huvudprydnad i stället för aska,
glädjens olja i stället för sorgdräkt,
lovsång i stället för modlöshet.
De skall kallas ”rättfärdighetens träd”,
som Herren planterat för att visa sin härlighet.
Epistel: Hebreerbrevet 11:23-27
I tro höll Moses föräldrar sitt nyfödda barn gömt i tre månader, eftersom de såg att det var ett vackert barn, och de lät sig inte skrämmas av kungens påbud. I tro vägrade Mose som vuxen att låta sig kallas son till faraos dotter. Han ville hellre fara illa tillsammans med Guds folk än ha en kortvarig glädje av synden. Han såg fram mot lönen som väntade och räknade den smälek som Messias får utstå som en större rikedom än Egyptens skatter. I tro lämnade han Egypten och fruktade inte kungens vrede utan höll ut, därför att han liksom såg den Osynlige.
NT: Markusevangeliet 14:3-9
Medan han var i Betania och låg till bords hemma hos Simon den spetälske kom en kvinna med en flaska dyrbar äkta nardusbalsam. Hon bröt upp flaskan och hällde ut alltsammans över hans huvud.Några blev förargade och sade till varandra: ”Vilket slöseri med balsam. För den oljan hade man ju kunnat få mer än trehundra denarer att ge åt de fattiga.” Och de grälade på henne. Men Jesus sade: ”Låt henne vara! Varför gör ni henne ledsen? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, och dem kan ni göra gott mot när ni vill, men mig har ni inte alltid. Hon har gjort vad hon kunde. I förväg har hon sörjt för att min kropp blev smord till begravningen.Sannerligen, överallt i världen där evangeliet förkunnas skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne.”
Kanske är detta det djupaste i min tro. Att mitt i allt svårt i livet finns Gud där och ger oss glädje när vi är nere, frihet när vi känner oss fångna och tröstar oss när vi sörjer. Att få bära den tron bär genom livet. Den ger oss kraft att göra bra saker för våra medmänniskor och oss själva. Hur eländigt eller meningslöst det än känns, kan jag bottna i detta: Att Gud vill oss väl och alltid är oss nära. Sedan kan de lärda få bråka bäst de vill om alla svårigheter att få ihop detta med att Gud är allsmäktig och andra filosofiska system. Jag har inga svar på det, bara förtröstan på Gud. Det är mitt enkla verktyg och stora hopp.
Detta är inlägg 12 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.
Kommentera

