20. Testa riktigt bra mjöl

Jag gillar att baka bröd. Det finns många enkla saker att lära sig för att bli bättre på det och det mesta jag kan har jag lärt mig från Martin Johansson och hans bok Bröd, bröd, bröd. För att baka riktigt gott bröd krävs också riktigt bra mjöl.

Innan jag blev intresserad av att baka bröd, tänkte jag att allt mjöl var ungefär likadant. Lika vitt och lika dugligt. Jag kunde inte ha mer fel. Ett riktigt bra mjöl gör verkligen skillnad. Det blir bättre glutentrådar, smak och jäsning med ett bättre mjöl. Särskilt tydligt är det att glutenet utvecklas mycket bättre jämfört med det vanliga standardmjölet från affären.

Att göra mjöl är ett hantverk. Det är mycket jag inte vet om det, men vad jag vet är detta: Du borde också pröva att baka på ett riktigt bra mjöl.

Jag beställer mitt från Orga kvarn i Östergötland. Det är bara att beställa via ett enkelt formulär på deras hemsida, sen kommer mjölet till närmsta utlämningsställe. Smidigt och ganska billigt. Pröva vetja!

Detta är inlägg 20 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.

Kommentera

