22. Gör tankekartor med datorn

Rätt tidigt i skolan lärde jag mig att göra en tankekarta. Du känner igen metoden: En rubrik i mitten och sedan streck till andra ord:

Skärmavbild 2017-03-22 kl. 12.52.03

Det kan vara ett bra sätt att strukturera upp tankar och få lite ordning. För några år sen upptäckte jag att det finns en klockren app för att göra tankekartor på dator. Det är gratis, heter Xmind och funkar på både PC och Mac (Det finns en betalversion, men den är inte nödvändig).

Sen dess använder jag det ofta för att anteckna i möten och föreläsningar. Folk tenderar att prata om en sak i taget och med lite träning kan det bli riktigt logiska anteckningar av det, som är mycket mer överblickbara än att bara skriva rakt upp och ner i löptext.

Två snabba tips är att Tabb-tangenten skapar en ny underrubrik och mellanslag gör att du kan börja skriva.

För tillfället jobbar jag på ett PM och så här ser mitt träd ut. Det kan se oöverskådligt ut, men går lätt att zooma i inne i programmet.

Odén

Ge gärna programmet en chans, det har underlättat mycket för mig och kanske hjälper det dig också. Har du några tips på program du använder för att göra livet lättare?

Detta är inlägg 22 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.

 

Kommentera

