23. Lyssna på riktigt 

Alltför ofta när jag lyssnar på någon har jag inte hela min koncentration på vad personen säger. Min hjärna är full av tankar på vad jag ska göra imorgon, äta till middag eller alltsom oftast: vad jag ska svara när personen framför mig pratat klart.

Att öva på att fokusera på den jag har framför mig är lite läskigt, för jag riskerar att tappa min tråd och inte veta vad jag ska säga härnäst. Men det är värt det, för några av de bästa stunderna jag haft med andra människor har varit i total närvaro när vi båda tappat bort yttervärlden och bara fokuserat på varandra.

Jag tror att vårt vardagsliv idag är så fullt av distraktioner att vi måste göra aktivt motstånd för att få uppleva denna närvaro. Stoppa undan telefonen, mota bort de störande tankarna, lägga ansiktet i händerna och fästa blicken i vår medmänniskas blick.

Goda lyssnare är lika utmattade som goda talare efter ett möte. Att lyssna är inget passivt slögöra, utan något som kräver sitt fokus och det är värt sin ansträngning. Tack för att du lyssnade.

En reaktion till “23. Lyssna på riktigt ”

Kommentera

