25. Säg ”Jag vet inte” oftare

Här kommer en sak jag försöker säga till mig själv: Det är okej att inte veta.

Särskilt som politiskt aktiv är det lockande att försöka ha ett svar på alla frågor. Det är lätt att försöka svara när någon frågar om något du inte har koll på, snarare än att erkänna: jag vet inte. 

Framför en tv-kamera blir många försiktiga och aktar sig för att påstå saker de inte har belägg för. Kanske mår vi bra av att testa samma förhållningssätt i alla sammanhang: att inte sprida rykten, gissa eller påstå saker med osäker källa. 

I denna tid av propaganda och desinformation tror jag vi alla gynnas av att vara försiktiga med vad vi påstår och tror oss veta. På så sätt bidrar vi till ett bättre samtal.

Jag tror också att det ligger en del i mansrollen att tro sig veta mycket och alltför självsäkert berätta det. Medveten om detta kan det vara skönt att pröva en annan roll och våga säga: Jag vet inte. 

Detta är inlägg 25 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.
 

 

Kommentera

