34. Varför pratar vi inte om pappasakerna?

En tid efter att Signe kommit hittade jag till lite olika pappagrupper på Facebook: Vad skönt, tänkte jag. Här kan jag lära mig mer och dela erfarenheter om pappalivet. Men tji fick jag. Istället för tips om barnmat, nattning, lek och förskola var grupperna fyllda av biltips och diskussioner om TV-spel och husrenoveringar.

Väldigt få av inläggen handlar om att vara pappa. Nästan allt kretsar kring hobbies, jobb och allt utom papparollen. Värst var i julas, när någon lade upp en bild på en barbröstad kvinna med tomteluva: ”Glad lucia, pappor”. Höhö-andet dominerade kommentarsfältet. En vecka senare delade någon en video från när bikiniklädda kvinnor från en strippklubb gästade en man med ett ”luciatåg”.

Varför är det så här? Vad är det som gör att vi män inte använder en sån här grupp bättre? Varför är vi män inte bättre på att prata om pappasaker med andra pappor?

De inlägg som verkligen handlar om att vara pappa är ofta förtvivlade. Relationen till barnets mamma är förstörd, hon är dum i huvudet. Desperat ropar pappan ut sin nöd, inte sällan handlar det om vårdnadstvister. Jag tror att en del av svaret på varför dessa inlägg kommer, är att vi kollektivt är så dåliga på att prata om hur goda papparoller ser ut. Det behöver vi bli bättre på, pappor.

Vad tänker du när du läser detta? Är du pappa och känner igen dig? Vad kan vi göra tillsammans?

Kommentera

