37. Torsdagspoesi om engagemang

I mina tonår ville jag rädda världen. Vara överallt, fixa allt som var trasigt. Det kan vara meningsfullt, men också uttröttande. Risken är att den över-entusiastiske får ganska lite gjort om riktningen saknas. Därför har jag funnit det gott att ibland stänga av världen och fokusera på min medmänniska. Det fyller mig med energi och mening. Världen med alla dess utmaningar och möjligheter pågår ändå där utanför utan mig och är redo att ta emot mig när jag är redo för den.

Då brukar jag tänka på denna dikt, som en vän reciterade högt ur minnet för mig när jag ville göra allt samtidigt:

Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ.
Endast en sak kan du göra, en annan människa väl.
Men detta är redan så mycket, att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre betyder en broder mer.

Stig Dagerman

Kommentera

