41. Om att välja och vara nöjd

När jag hade varit volontär i det franska klostret Taizé i sju veckor, där mina dagar var inrutade med tre dagliga böner, arbete och den enkla mat som ställdes fram på bordet, kom jag till ett lunchställe i Sverige där jag ställdes inför sexton möjliga rätter. Jag blev stående framför menytavlan en bra stund innan jag kunde bestämma mig. Jag kände mig mer bunden när jag var tvungen att välja än jag gjorde av att få den förbestämda rätten i klostret. Det tog energi att välja och jag blev inte nöjdare av det, snarare mer missnöjd i vetskap om alla potentiella val jag inte gjorde, all mat jag kunde ha ätit. Inför den mat jag fick i klostret kunde jag fokusera på att vara tacksam.

Det ska förstås sägas att det finns många gånger när valfrihet är något positivt. Folk vill ha olika saker och marknadsekonomi är ett bra sätt att möjliggöra det. Men på individnivå kan det vara sunt att ifrågasätta hur många val man egentligen aktivt vill göra och om de hindrar en från att vara tacksam. Vissa val i vardagen kan undvikas (bestäm kvällens middagar för hela veckan istället för varje eftermiddag) och andra kan med fördel överlåtas åt andra (ta samma glass som kompisen). Andra val är stora och viktiga, mer om dem en annan gång.

Vi ställs inför många val varje dag. Hur hanterar du det? Tycker du som jag att det ibland är besvärligt eller är det bara frid och fröjd?

Kommentera

