52. Därför är sociala medier som cigaretter

  1. Rökpaus: Förr gick folk ut och rökte en stund för att få en kort paus från arbetet. Det rensade tankarna och fyllde hjärnan (och kroppen) med något annat än jobbet. På samma sätt använder många sociala medier idag, som ett litet avbrott.
  2. Beroendeframkallande: även om jag inte hittat några belägg för att sociala medier skulle skapa ett kemiskt beroende som t ex alkohol och nikotin gör, så kan det vara svårt att slita sig från flödet (Sociala medier är ofta designade med just det i åtanke, se boken Hooked om hur de gör).
  3. Onyttigt i för stora doser: den som röker för mycket för länge, får dåliga lungor, gula tänder och sämre hälsa överlag. Det finns studier som visar att den som är storkonsument av sociala medier-flöden blir olyckligare och avundsjuka när de jämför sitt mediokra liv med de bästa sidorna av andras liv.
  4. Ger sociala fördelar: Den som inte röker där många andra gör det, är inte med i gänget. Rökpausen ägnas ofta till småprat och skvaller, sådant som skapar relationer och binder ihop folk. Precis som att lägga upp, kommentera och gilla statusuppdateringar.
  5. Tråkigt att göra utan andra: Att gå ut och röka ensam i regnig snålblåst är inget vidare roligt, har jag hört. Att skriva statusuppdateringar eller lägga ut instagrambilder som ingen gillar är inte heller så kul.

Detta är inlägg 52 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.

Annonser

En reaktion till “52. Därför är sociala medier som cigaretter”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s