53. Överflödets tomhet

Jag samlade frimärken. Pappa gav mig ett halvt kilo. Jag samlade inte frimärken mer.

Siv Wideberg.

Vi har fyllt alla rum till brädden, men de ekar tomt ändå.

Blues från Sverige av Tomas Andersson Wij.

När vi fick bredband hem satt jag uppe till halv fem på morgonen och upptäckte internet, när det fanns i vettig hastighet. När jag första gången loggade in på Spotify sökte jag på alla artister och band jag gillade och nästan alla fanns! Efter ett tag infann sig mättnadskänslan. Vad gör jag nu? När världen står öppen framför en, vad gör man? Inför de till synes oändligt många valen blev jag rådvill.

Detta tror jag det finns många paralleller till i vår övermättade tid. Valen är så många, att vi blir rådvilla. Vad gör vi när det blir alldeles för mycket? Hur navigerar vi i överflödet? Var finns meningen, bland de oöverskådligt många valen vi kan göra?
Ikväll har jag inga svar, utan lämnar er med dessa frågor.

Detta är inlägg 53 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.

Kommentera

