64. Lägg alla dina filer i molnet

Vet du inte vad molnet är? Då är detta blogginlägg för dig.

Om du har en dator, platta och/eller smartphone, så har du också en massa information du inte vill bli av med. Det kan vara bilder, telefonnummer, viktiga ”papper”, uppsatser och många andra filer. Problemet är bara att de ofta bara ligger sparade på just den datorn, plattan eller smartphonen. Om du skulle tappa bort den, få den stulen, tappa den i vattnet eller den helt enkelt skulle krascha, så är dina filer förlorade.

Därför finns molnet. Det handlar förstås inte alls om nåt fysiskt moln. Det är bara ett namn för byggnader där det står rad efter rad med datorer med enorma hårddiskar. Där lagras kopior av alla dina filer, så att du kan komma åt dem när du behöver.

Några vanliga tjänster som erbjuder molnlagring är:

  • Dropbox – Här kan du spara alla dina filer från datorn i en mapp (med undermappar) som kopieras automatiskt.
  • Google drive – Samma funktion som Dropbox. Du kan också redigera dokument,  så du slipper köpa officepaketet.
  • OneDrive – Microsofts tjänst. Finns inbyggt i Office365.
  • iCloud – för dig med iPhone/iPad. Betala några tior i månaden och oroa dig aldrig mer för att förlora några bilder, kontakter eller annan info.

Nästa gång du blir av med en teknisk pryl, har du i alla fall kvar dina filer 🙂

Detta är inlägg 64 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s