70. Livet är inte en marknad

Varor och tjänster kan köpas och säljas. De får sitt värde utifrån sitt marknadspris. Det är praktiskt och enkelt i många sammanhang. På så vis kan många få vad de vill ha. Valfrihet är ett centralt värde när vi handlar varor och tjänster. Vi får välja vad vi vill använda våra pengar till och på så vis skapa oss en identitet och en livsstil: Du är vad du köper.

Idag lever vi i en tid när marknadens logik dominerar. Ett problem med detta är att dominerande tankesätt i ett samhälle tenderar att smitta av sig på hela samhället, långt utanför vad det egentligen handlade om.

En tankefigur som följer av marknadstänkandet är att allting kan ses som varor och tjänster som kan köpas och säljas. Allting blir till varor på en marknad, även de saker som vi historiskt sett annorlunda på. Risken med att marknadstänkandet får bestämma är att vi reducerar saker till mindre än vad de är eller borde vara.

I marknadstänkandets framfart kan vi höra sånt som:

  • Tänk på ditt personliga varumärke!

Som person är du först och främst människa, inte en produkt som ska säljas. Du kan sälja ditt arbete med hjälp av bilden av dig, men det är inte hela du. Din arbetsgivare (eller arbetsköpare) äger dig inte, du säljer bara dina kunskaper och ditt arbete. Du är en människa, det är så mycket mer än ett varumärke.

  • Vi måste marknadsföra vår gudstjänst!

Kyrkan är en gemenskap av människor som längtar efter Gud, inte en tjänsteleverantör som ska locka kunder till sina aktiviteter. Den gudstjänstfirande församlingen är människor som kommer med hela sig till kyrkan. Att se dem som kunder är att reducera gudstjänstens betydelse, att göra den till något mindre än vad den är. Läs mer om när Gud blir en vara.

  • Kyrkan ska framstå som relevant och engagerad!

På en marknad är det inte så viktigt vad saker innerst inne är, utan vad de framstår som. Den riktiga värderingen, som verkligen genomsyrar en person eller organisation, blir mindre viktig till förmån för bilden av värderingen. Bland marknadens affischer är ytan allt.

Marknadstänkandet smittar av sig på flera sätt. I en gemenskap som en familj eller församling delar man på arbetsuppgifterna. På en marknad finns i regel en producent som bjuder ut en vara eller tjänst och en konsument som är villig att köpa den.

Om du vill fördjupa dig i de här tankarna finns boken What money can’t buy – the moral limits of markets. Den har spännande exempel på när marknaden gått för långt:
* Stadsteatern i New York, där hemlösa och fattiga köar för gratisbiljetter som de sedan säljer till rikare personer.
* En organisation som betalar fattiga och utsatta för att sterilisera sig, för att deras framtida barn annars förväntas få problem i livet.
* Hur autografer säljs av sportstjärnor. Det som tidigare var ett personligt möte, massproduceras och görs till en vara.

Vad tänker du om marknadstänkandets inflytande? Har du fler exempel?

Detta är inlägg 70 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s