99. Vattenbrist

Det regnar. Normalt brukar jag bli småsur över det. Opraktiskt är det ju att klä på sig extra mycket.
Men senaste tiden har jag istället blivit tacksam över regnet.

Vattnet kommer ju ur kranen och tar aldrig slut. Så är jag uppvuxen. Det är en självklarhet, något jag tagit för givet. Men snart står vi kanske inför brist. Förra sommaren var den torraste på 40 år. Om detta fortsätter kan det få oerhörda konsekvenser: minskade skördar, dålig tillgång till dricksvatten.

För några veckor sedan larmade myndigheterna om att vi kan ha vattenbrist i stora delar av Sverige i sommar om det inte regnar tillräckligt. https://www.krisinformation.se/…/vattenbrist-hotar-stora-de…

Klimatuppvärmningen kan ge oss ännu torrare somrar framöver. Vi behöver tänka annorlunda kring hur vi använder vatten och göra rejäla saker för att stoppa klimatförändringarna. Jag är tacksam för regnet, men tacksamhet räcker inte långt när vattnet sinar. Vi behöver anpassa vårt samhälle för att bättre klara av situationer som denna och sluta behandla jorden som en oändlig källa.

Detta är inlägg 99 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.

Kommentera

