1. #Blogg100 – hundra dagars bloggande börjar nu

De närmaste hundra dagarna kommer jag att blogga varje dag. Det blir alla möjliga ämnen. Gemensamt för alla inlägg är att de slutar med en uppmaning att göra det själv.

Varför det?

Allt skapande blir lättare med en ram. Om allting är möjligt, blir det svårt att börja. Människor i alla tider har delat in dagen i delar och skapat sig ramar för tillvaron. Den här ramen är påhittad av Fredrik Wass och går under namnet Blogg100.

Ramar har gjort nytta för mig tidigare. För några år sen gjorde jag bloggen haikufoto, där jag varje torsdag publicerade en bild med tillhörande haikudikt under ett år. Haikudikten är ett väldigt låst format med sina 5-7-5 stavelser, vilket paradoxalt nog kändes befriande och gjorde mig mer kreativ. En annan sociala medier-grej jag testat och rekommenderar är #100happydays, där man postar en glad grej varje dag.

Thomas Edison sa att ”Genius is one percent inspiration, ninety nine percent perspiration”. Det hjälper alltså inte att sitta och vänta på att inspirationen ska komma till dig, det som spelar roll är att svettas och öva på det du vill bli bra på. Därför kör jag Blogg100.

Gör det själv:

Blogga du också, Blogg100 börjar idag och vi är flera hundra som deltar. Förklaring finns här och facebookgrupp här. Välkommen att hänga på!

Uppdatering 20 mars: Blogginläggen blev lite olika, så ambitionen att ha ”Gör det själv” som rubrik varje dag funkade inte. Det blir lite av varje istället.

Detta är inlägg 1 av 100 i utmaningen blogg100, som går ut på att blogga varje dag.

One thought on “1. #Blogg100 – hundra dagars bloggande börjar nu”

  1. Hej Joakim!

    Tack för svar. Fast för mig räcker det inta att ”öva” i min ensamhet. Som sångerska gör jag det till leda. Jag vill ha gensvar också när jag är online. 🙂

Kommentera

